Chcesz się dowiedzieć, jak sprzedać dom? Choć może się to wydawać banalnie proste, to sprzedaż nieruchomości wcale nie jest taka łatwa. Proces ten jest czasochłonny i wymaga zaangażowania. Musisz pamiętać o przygotowaniu i skompletowaniu niezbędnych dokumentów oraz dopełnieniu wszelkich formalności. Na szczęście przygotowaliśmy dla Ciebie kompletny poradnik, dzięki któremu dowiesz się, jak sprzedać dom.

Jak sprzedać dom? Wyjaśniamy krok po kroku 

Sprzedaż domu to kilkuetapowy proces. O każdy z nich trzeba odpowiednio zadbać, by mieć pewność, że sprzedaż  przebiegnie sprawnie i bez większych problemów. Sprzedaż domu wymaga:

  • sprawdzenia stanu prawnego domu;
  • przygotowania dokumentów;
  • odpowiedniej wyceny nieruchomości;
  • stworzenia ogłoszenia z profesjonalnym opisem i oprawą wizualną;
  • opracowania oraz inwestycji w działania marketingowe;
  • obsługi komunikacji z osobami zainteresowanymi;
  • prezentacji domu;
  • ustalania warunków transakcji;
  • kształtowania i zawierania umów (przedwstępnej i przeniesienia własności);
  • przekazania nieruchomości protokołem zdawczo-odbiorczym.

Stan prawny nieruchomości

Żeby było można sprzedać dom, konieczne jest sprawdzenie jego stanu prawnego. Musisz dowiedzieć się, czy nie istnieją żadne przeszkody uniemożliwiające sprzedaż. Sprawdź księgę wieczystą nieruchomości i dowiedz się, czy ujawniony tam stan prawny jest aktualny (poprawny). Oczywiście weryfikacja stanu prawnego będzie miała większe znaczenie przy sprzedaży domu z wieloletnią historią. To właśnie w takiej sytuacji często zdarza się, że w księdze wieczystej: 

  • nie ujawniono aktualnego właściciela, który nabył nieruchomość w drodze spadku,
  • nie wykreślono nieważne już prawa dożywocia,
  • nie wykreślono spłacone już hipoteki.

Przygotowanie dokumentów 

Sprzedaż domu – jakie dokument trzeba mieć? Zbieranie dokumentów to najbardziej skomplikowana część całej sprzedaży. Bo skąd wiedzieć, jakie dokumenty są konieczne? Podpowiadamy. Dokumenty potrzebne do sprzedaży domu to:

  • akt notarialny umowy kupna, darowizny lub poświadczenie dziedziczenia;
  • numer księgi wieczystej, odpis nie jest już wymagany;
  • dokumentacja techniczna budynku;
  • wypis z ewidencji gruntów i budynków;
  • wyrys z mapy ewidencyjnej;
  • mapę zasadniczą;
  • pozwolenie na użytkowanie budynku;
  • zaświadczenie o przeznaczeniu działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie o braku planu;
  • zaświadczenie potwierdzające, że w domu nikt nie jest zameldowany;
  • decyzja o wysokości podatku od nieruchomości;
  • zaświadczenie, że nieruchomość jest albo nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu, lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach;
  • zaświadczenie, że nieruchomość znajduje się lub nie znajduje się w obszarze zdegradowanym i obszarze rewitalizacji zgodnie z art. 9 i 10 ustawy o rewitalizacji z dnia 09 października 2015 roku.

Wycena 

Jeżeli zastanawiasz się, jak szybko sprzedać dom, to duże znaczenie ma odpowiednia wycena. W tym celu najlepiej zatrudnić rzeczoznawcę, który dokładnie oceni wartość nieruchomości. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że nie sprzedasz domu za zbyt niską kwotę. Nie zamieścisz również w ogłoszeniu zbyt wysokiej ceny, która nie tylko odrzuci zainteresowanych, ale również sprawi, że nawet po obniżce mało osób będzie zwracało uwagę na Twoje ogłoszenie.

Stworzenie ogłoszenia

Przed przygotowywaniem ogłoszenia musisz zadbać o wygląd budynku, jak i otoczenia. Na zewnątrz uporządkuj działkę i przystrzyż trawniki. W domu natomiast usuń drobne usterki, wysprzątaj pomieszczenia i pozbądź się rzeczy osobistych tak, by nie było ich widać na zdjęciach. Żeby zdjęcia były atrakcyjne dla zainteresowanych, możesz skorzystać z pomocy home stagera.

Dodatkowo przygotuj ciekawy opis nieruchomości i umieść w nim najważniejsze informacje takie jak:

  • powierzchnia;
  • ilość pokoi;
  • lokalizacja;
  • ilość pięter;
  • rodzaj budynku i rok budowy.

Ciekawym rozwiązaniem jest również wirtualny spacer, by jak najdokładniej zaprezentować nieruchomość. Kolejnym krokiem jest znalezienie portali, gdzie można wystawić dom na sprzedaż i umieszczenie tam oferty.

Działania marketingowe

Sprzedaż domu tak jak każdego innego produktu nie wydarzy się sama. Odpowiednie ogłoszenie to jedno, ale musisz też zadbać o to, by dotarło do odpowiednich, potencjalnych kupców. Warto więc określić budżet na działania marketingowe i zdecydować, na jakich serwisach chcesz ogłosić sprzedaż nieruchomości. Dzięki temu zwiększysz szansę na szybkie zamknięcie transakcji i będziesz mieć możliwość zadecydowania o tym, kto zostanie nowym właścicielem domu.

Komunikacja z potencjalnymi nabywcami

Sprzedaż domu to nie tylko formalności, ale również kontakt z osobami zainteresowanymi – jeśli nie odpowiesz na zapytanie wystarczająco szybko, być może ktoś zdecyduje się na inną ofertę. Zastanów się, czy masz czas i przestrzeń na to, by obsługiwać zapytania samodzielnie, czy wolisz zaangażować w to zadanie kogoś innego. To działa dokładnie tak samo, jak wtedy, kiedy Ty wysyłasz zapytanie do jakiejś firmy – też przecież liczysz na szybką odpowiedź.

Prezentacja domu

Jak sprzedać dom na wsi? Przygotowanie ogłoszenia to nie wszystko. Trzeba również odpowiadać na zapytania wszystkich zainteresowanych. Oferta sprzedaży zazwyczaj jest umieszczana na kilku portalach, więc tych zapytań może być naprawdę dużo i będziesz im poświęcać wiele czasu. Podczas prezentacji natomiast trzeba pamiętać, by dobrze nieruchomość sprzedać. Co to oznacza? Nie możesz wpuścić zainteresowanych osób do domu i pozostawić ich samych sobie. Oprowadź je po całej nieruchomości i opowiadaj co, gdzie się znajduje. Powiedz, jakie ciekawe rzeczy znajdują się w okolicy i przybliż historię miejscowości. Wszystko to wpłynie pozytywnie na odbiór nieruchomości przez osoby zainteresowane.

Ustalenie warunków transakcji

Przed przygotowaniem przedwstępnej umowy sprzedaży (ewentualnie finalnej umowy sprzedaży) ustal podstawowe warunki transakcji takie jak:

  • terminy zawarcia umów (przedwstępnej, finalnej) i wybór kancelarii notarialnej,
  • ostateczną cenę sprzedaży,
  • sposób płatności (terminy płatności, wysokości transz płatnych ze środków własnych lub kredytu) oraz w przypadku zawierania przedwstępnej umowy sprzedaży wysokość zadatku,
  • termin wydania nieruchomości w posiadanie,
  • spis wyposażenia przekazywanego wraz z nieruchomością.

Oprócz powyższych ważne jest, aby opisać w umowie dodatkowe warunki i zabezpieczenia istotne dla konkretnego przypadku transakcji.

Kształtowanie i zawieranie umów

Po ustaleniu powyższych warunków transakcji przekaż je wraz z pełną dokumentacją nieruchomości do wybranej Kancelarii Notarialnej. Na tym etapie należy poprosić o przesłanie projektu umowy i sprawdzić, czy wszystko zostało zawarte zgodnie z ustaleniami, a także czy skonstruowane zapisy należycie nas zabezpieczają.

Przekazanie nieruchomości protokołem zdawczo-odbiorczym

Ostatnim etapem sprzedaży jest protokół zdawczo-odbiorczy, który po pierwsze potwierdza przekazanie nieruchomości po zawarciu umowy, a po drugie i najważniejsze opisuje stan ogólny nieruchomości, jej wyposażenie oraz stan liczników w momencie przekazania domu nowemu właścicielowi.

Jest to element obowiązkowy podczas sprzedaży domu, ponieważ pozwala uniknąć wątpliwości i nieporozumień w momencie przekazywania nieruchomości.

Jak sprzedać dom? Samodzielnie czy z pomocą biura?

Wiesz już, że sprzedać dom nie jest wcale tak łatwo. Trzeba dopilnować wielu rzeczy, które wymagają zaangażowania i czasu. Przygotowanie niskiej jakości ogłoszenia może spowodować, że nie będzie zainteresowanych do kupna nieruchomości. Natomiast zbyt niska cena sprawi, że stracisz na transakcji. Dlatego też warto skorzystać z profesjonalnej pomocy. Danax to biuro nieruchomości Kraków, które pomoże Ci sprzedać dom. W naszej ofercie znajdziesz również:

Podsumowanie

Żeby sprzedać dom, trzeba się do tego dobrze przygotować. Musisz dopilnować wielu rzeczy takich jak sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości, przygotowanie dokumentów, wycena nieruchomości, stworzenie profesjonalnego ogłoszenia i umieszczenie go na portalach. Konieczne będzie również odpowiadanie na pytania zainteresowanych i oprowadzanie ich po domu. Na końcu oczywiście podpisanie umowy. Sprzedaż domu wymaga więc wiele czasu i zaangażowania dlatego też dobrym pomysłem jest skorzystanie z pomocy profesjonalnego biura nieruchomości takiego jak Danax.

 

Chcesz sprzedać lub wynająć nieruchomość?

Skontaktuj się z nami - Pomożemy Ci jak Przyjacielowi :)

tel. 12 260-21-50
e-mail: biuro@danax.pl